Overspringshandlinger – Find din magiske MERE TID
Find din magiske MERE TID Fin dine overspringshandlinger

Overspringshandlinger – Find din magiske MERE TID

Find din magisk - "MERE TID"



Find din magiske – “Mere tid”
I dine overspringshandlinger
Episode 3

Jeg skal bare lige…

Vi gør det alle sammen. Overspringshandler. Vi udskyder ting, vi ikke kan lide, synes er svære eller ikke orker. Vi skubber opgaver foran os som en plov mens tankerne om dem overstiger den reale tid det tager at udføre.

Mentalt er overspringshandlinger en stor tidssluger. Udfordringen er ikke alene den tabte tid, det er i lige så høj grad den frustration og ærgrelse, der opstår, når dagen er smuldret væk mellem hænderne.

Derfor giv dig selv lov til én gang for alle at blive dine overspringshandlinger kvit, så du sikrer optimal brug af den tid du har til rådighed ved at dreje på de knapper du har til rådighed og skabe fremdrift til din hverdag og fremtid.

Overspringshandlingerne er vores magi til mere tid hver dag.
Det er de minutter, vi dagligt kan tage ud af en presset hverdag og straks opleve at de skaber stor værdi et andet sted. Måske de omdannes til en daglig løbetur, før vi kommer hjem til ungerne eller mulighed for at holde os opdaterede, på alle de ting vi gerne vil lære og læse, men som vi sjældent når.

Hvad er en overspringshandling?

Kort, en overspringshandling er ”springet” mellem intention og handling. Vi har en intention om at gøre noget, men vælger at udskyde handlingen.

Alle overspringshandlinger er en udskydelse, men ikke alle udskydelser er en overspringshandling.

  • Forestil dig, at du har en opgave du skal have færdig på onsdag. Den tager dig en time at lave. Du udskyder den nu, men planlægger den til tirsdag. Dette er ikke en overspringshandling, men bevidst brug af din tid, fordi der er noget, der er vigtigere at gøre lige nu.
  • Når du kommer til tirsdag, begynder du at surfe rund på nettet eller små spise eller tjekke nyheder eller løse en anden vigtig opgave (for så har du en følelse af, at du laver noget relevant, og på den måde retfærdiggør du over for dig selv, at du ikke løser den opgave, du havde planlagt). Nu er du ude i en overspringshandling, fordi du forsøger at flygte fra den planlagte opgave.

Hvorfor overspringshandler du?

Der er en grund til, du overspringshandler, og når du graver dybere, vil du erfare, at det ofte er opgaver af en bestemt type eller karakter, som i højere grad er udsat for udskydelser.

Vi overspringshandler på følelser.

Det kan være følelsen af, at en opgave enten er kedelig, uoverskuelig eller svær. Det kan være, du ikke ved, hvordan du skal gribe opgaven an, eller at du ikke føler dig kompetente til at løse den.

Når du oplever ovenstående følelser, så mærker du et indre ubehag og vores naturlige instinkt er at undslippe dem og flygte væk. 

Forskere kalder den tendens for hyperbolsk diskontering. Det betyder, at du har en tendens til at foretrække små gevinster nu fremfor større gevinster på den længere bane.

Du tænker altså ikke langsigtet. Du vil gerne have det godt lige nu og her. Derfor udskyder/flygter du fra opgaverne for en umiddelbar tilfredsstillelse. Hjernen belønner dig for at have truffet det nemme valg. Det frigiver dopamin, og sådan er vanen etableret.

En af årsagerne til at du overspringshandler er altså, at det er en vane.

Så langt så godt. Men hvordan får vi ændret vores adfærd?

Det skal vi se på i næste afsnit, men først skal vi klassificere tre typer overspringshandlinger, for de har stor betydning i forhold til, hvordan de skal håndteres.

De tre typer af overspringshandlinger

Gid det var så nemt, at vi kunne give Facebook skylden for alle vores syndere.

Desværre er overspringshandlinger lumske og kommer i mange forskellige afskygninger og derfor bruger du faktisk også en relativt stor del af din dag på dem.

Overordnet set kan de kategoriseres i tre typer.

  1. Strudsen
  2. Opfinderen
  3. Tornadoen

Når du er klar over, hvilken type du oftest falder i, bliver oprydningsarbejdet meget lettere. Lad os se nærmere på de tre forskellige typer.

Strudsen

Overspringshandling som struds

Denne form for overspringshandling er en bevidst undgåelse af en opgave. Du er klar over, hvad du burde lave, men vælger at gøre noget andet. De typiske overspringshandlinger i denne kategori kan være Facebook, tjekke nyheder og vejret, se kattevideoer, osv.

”Det er da også vigtigt med en pause af og til, så et hurtigt tjek på Facebook er helt ok.”

Helt enig, pauser er fuldstændig essentielle, som vi også kommer til at se nærmere på under forandringsstrategierne, men at tjekke Facebook er ikke en pause. Hjernen forstår ikke, at du holder pause, når du besøger Facebook, den tænker bare ”ok, nu er vi i gang med næste opgave, og denne opgave hedder Facebook”.

Det gode ved Strudsen er, at den ikke er så farlig, for du ved, du er på afveje men du bliver drevet af dine impulser, din nysgerrighed, din selvretfærdighed eller ugidelighed. Du giver efter for det lille dopamin-kick, som du ved, du får, når du stikker hovedet i sandet og udskyder opgaven og klikker på Facebook.

Opfinderen

Opfinder er en del af din overspringshandling

Denne type overspringshandlinger er langt værre. Her begynder du at blive kreative. Du begynder at finde på andre (tilsyneladende) vigtige opgaver blot med det formål at undgå at lave det, du burde.

Det kan eks. være, at vi burde gå en lang tur, men i stedet kaster du dig foran fjernsynet og ser en dokumentarfilm.

Det kan også være du arbejder hjemme (på din hjemmearbejdsplads) og begynder at støvsuge.

Opfinderen er farligere end Strudsen, da den hurtigt kan fylde meget af din dag, og fordi de overspringshandlinger du laver, også skal fikses, er det let at overbevise dig selv om, at det er helt fint at du bruger tiden på det nu. Men det er en fælde, og du skal tilbage på sporet.
Det kommer du lige om lidt 😊.

Tornadoen

Overspringshandling

Den sidste type overspringshandlinger er Tornadoen.

Det er den, du ikke umiddelbart ville anse som en overspringshandling, men den gør hvad alle overspringshandlinger gør, den trækker dig væk fra dagens vigtigste opgaver og dine overordnede mål.

Tornadoen er årsag til, at du ryger i ”alt er vigtigt- fælden” hvor du slukker ildebrande dagen lang.

Tornadoen kan forveksles med effektivitet, men er i de fleste tilfælde det stik modsatte.

Vil du gerne dine overspringshandlinger til livs?
Så er der støttende øvelser i podcasten:
Find din magiske tid.

⬇️ Komme direkte og hurtigt ved at bruge linket ⬇️

Føler du at du ræser rundt i en lukket tønde og ingen vejne kommer.

Så har dine overspringshandlinger taget over.

Det kan være rigtigt svært, selv at komme ud af denne virkelige “dårlige” vane.
Nogen gange skal der andre midler til.

Er du klar til at gøre noget andet,
noget for dig selv,
så du igen får gjort det du lover dig selv,
så du igen kan stole på dig selv?

Fordi du vil styrke dig selv og din selvtillid.

Tag det første skridt, tag i mod hjælp. 

Find ud af om coaching er noget for dig.
Den bedste måde at gøre det på,
er at prøve hvad coaching er,
og hvad det gør for dig.

Når du booker min afklarings-samtale,
vil jeg hjælpe dig med at forklare din egen udfordring bedre en du selv kan.
I fremtiden vil vi finde din måde,
din vej til at minimere overspringshandlingerne.

Det vil give dig mere energi, overskud og glæde.

Gør det nu,
book en samtale,
start ikke endnu en overspringshandling ⬇️

RaffCoaching

Find mere information på: RaffCoaching.dk Facebook