sov bedre

Sov bedre

Jeg er blevet en søvnelsker. Nu kan jeg godt lide at gå i seng på samme tid hver aften og få en hel nats søvn. (sådan har det ikke altid været)

Berøv mig kun en times velsignet søvn, ellers kan tingene hurtigt gå ned ad bakke - bare spørg min mand.

Jeg bliver dårligt selskab og irritabel, næsten ikke i stand til at fortsætte min afslut en samtale.

Søvn er klart vigtig for vores helbred og hjælper vores kroppe med at fungere bedst. Det er også nøglen til vores produktivitet og hjælper os med at holde os friske og fokuserede dagen efter. Men påvirker det at få en god nats søvn også vores forhold?

I overensstemmelse med mine egne erfaringer antyder nogle relativt nye undersøgelser, at søvn har positive sociale konsekvenser. Hvad vi lærer om forbindelsen mellem søvn, vores hjerner og vores sociale selv tilføjer endnu en grund til at beskytte dine zzzzøvn 🙂

1. måde - Søvn modvirker ensomhed

Søvn hjælper os med at nærme os andre og undgå ensomhed.

Det har længe været kendt, at ensomhed er forbundet med dårlig søvn.

Men er det modsatte sandt? Kan dårlig søvn føre til ensomhed?

I en nylig undersøgelse offentliggjort i "Nature Communications" scannede forskere folks hjerner, efter at de sov normalt eller havde en nat med søvnmangel for at se, hvordan de reagerede på fremmede 😴 😴 😴

Deltagerne blev bedt om at se videoer af en fremmed, der nærmer sig dem på afstand og at trykke på en knap, når de følte, at den fremmede var for tæt på, mens forskerne overvågede, hvad der skete i deres hjerner.

Når deltagerne havde unormal søvn, ønskede de, at personen skulle stoppe på en meget større afstand end de gjorde efter en nat med normal søvn.

Deres hjerner afspejlede et bestemt mønster:

  • Kredsløb, der er forbundet med social fra stødelse, lyste stærkere op,
  • mens kredsløb som involveret vores evne til at måle andres intentioner blev formindsket.

 

”Mangel på søvn fører til, at enkeltpersoner bliver mindre social og holder større social afstand fra andre,” konkluderer forskerne.

De dårligt sovende deltagere rapporterede også om at være ensomme. Og når videobånd af dem blev analyseret af uafhængige, mente de at se ensomme ud og var mindre interesserede i at interagere med med andre.

 

Vil du sove bedre?

Men du vil gerne finde den løsning som passer lige til dig. Den er her.

Kæmpe palet af mange forskellige løsninger præsenteres i dette Online kursus - Sådan sover du bedre

Læs mere her >>> Sådan sover du bedre <<<

2. måde - Søvn hjælper os med at være empatisk med andre

Følelsesmæssig empati er vores evne til at føle, hvad en anden person føler.

hvis din ven føler sig trist, resonerer du tristhed, til en vis grad hjælper det dig med at forstå, hvordan hun har det.

Men når vi sover dårligt, fungerer de dele af vores hjerne, der er afsat til følelsesmæssig empati, ikke så godt, ifølge en nylig undersøgelse.

I undersøgelsen holdt deltagere på et college styr på deres søvnkvalitet i to uger og udførte derefter en opgave, mens deres hjerner blev scannet.

Opgaven involverede visning af fotos af mennesker med forskellige udtryk - nogle neutrale, andre bekymrede.

Deltagerne blev bedt om at bemærke, hvor bekymrede de var over de afbildede mennesker, og forskerne målte forskelle i, hvordan de reagerede på nødlidende kontra ikke nødlidende mennesker for at nå frem til en empatisk score.

Forskerne registrerede også deres hjerneaktivitets-mønstre, mens de kiggede på de forskellige fotos, for at se, hvordan dette kunne svare til følelser af empati.

De, der havde rapporteret bedre søvn, var markant mere empatiske over for mennesker i nød, og de viste øget aktivitet i dele af hjernen forbundet med følelsesmæssig empati, når man så nødlidende mennesker.

Understøttelse af forudgående forskning kan denne konstatering hjælpe med at forklare, hvorfor vi læser folks følelser mere nøjagtigt og får empati bedre i romantiske konflikter, når vi sover godt.

 

Vil du gerne vide mere om søvn? JA

Få hjælp og støtte til endnu bedre søvn? JA

Samt mere viden fra søvn eksperter? Ja

 

Måske svare du Ja 1 gang måske svar du JA JA JA og vil gerne videre med bedre søvn.

 

Vil du sove bedre?

Men du vil gerne finde den løsning som passer lige til dig. Den er her.

Kæmpe palet af mange forskellige løsninger præsenteres i dette Online kursus - Sådan sover du bedre

Læs mere her >>> Sådan sover du bedre <<<

3. måder - Søvn hjælper os med at være mindre vrede og aggressive

Mangel på søvn gør mig bestemt irriteret. Men kunne det få mig til at være vred eller mere aggressiv?

En nylig undersøgelse antyder ja. Deltagere, der tilfældigt blev udpeget til at opretholde eller begrænse deres søvn i løbet af to dage, blev derefter bedt om at udføre en vanskelig opgave, mens de lytter til meget støj, hvilket ville gøre dem irriteret.

De, der havde begrænset deres søvn, blev meget mere vrede under opgaven og tilpassede sig ikke godt til støjen.

 - hvilket betyder, at de hele tiden blev generet af støjen - sammenlignet med dem, der havde haft normal søvn.

Selvom eksperimenter ikke har bekræftet, at mangel på søvn forårsager aggression, har folk, der rapporterer søvnforstyrrelse, tendens til at være mere aggressive og voldelige.

Og mange risikofaktorer for aggression forværres af mangel på søvn, ifølge en gennemgang af forskningen. For eksempel kompromitteres vores evne til at afvise følelsesmæssig forstyrrelse, når vi ikke får nok søvn. Det betyder, at vores vrede kan komme ud af kontrol, hvilket gør os mere tilbøjelige til at skyde skylden på andre.

 

Derudover gør en mangel på søvn os mindre i stand til at bruge teknikker som:

  •  😴 At se sagen fra en anden synsvinkel eller
  •  😴 tænke før vi handler eller taler

 

At sove bedre giver os mulighed for at have mere selvkontrol.

 

Vil du sove bedre?

Men du vil gerne finde den løsning som passer lige til dig. Den er her.

Kæmpe palet af mange forskellige løsninger præsenteres i dette Online kursus - Sådan sover du bedre

Læs mere her >>> Sådan sover du bedre <<<

4. måde – Søvn kan hjælpe os med at være mindre fordomsfulde

Påvirker søvn, hvor fordomsfulde vi er?

Dette er der noget som kan tyde på.

Fordi når du tænker på de mentale processer, der er involveret i samspillet med dem, der er forskellige fra os - og hvordan disse processer på sin side påvirkes af en mangel på søvn - giver det mere mening.

At være mere villig til at henvende sig til andre, være mere empatisk eller mindre tilbøjelig til vrede kan bestemt have indflydelse på fordomme. Når alt kommer til alt er disse faktorer alle bundet til mindre diskrimination i andre undersøgelser.

Derudover antyder forskning, at vi er mindre tilbøjelige til at føle os afvist, når vi sover bedre.

Det betyder, at hvis vi frygter, at andre måske ikke kan lide os - et almindeligt problem - er vi måske mindre tilbøjelige til at se afvisning, hvor der ikke er nogen, så længe vi får nok søvn.

At sove bedre gør os også mindre tilbøjelige til at gruppere andre, mens det at sove mindre gør det modsatte - især hvis vi allerede har stærke negative tanker for visse sociale grupper.

Måske er det derfor, forskning har vist, at "morgenmennesker (A)" holder sig til stereotyp tænkning mere om natten, når de er trætte, mens det modsatte er tilfældet for "natmennesker (B)".

 

Vil du gerne have mere hjælp til en bedre søvn?

 

Men du vil gerne finde den løsning som passer lige til dig. Den er her.

Kæmpe palet af mange forskellige løsninger præsenteres i dette Online kursus - Sådan sover du bedre

Læs mere her >>> Sådan sover du bedre <<<

5. måde – Samspillet mellem søvn og sociale forhold

Selvfølgelig er det ikke kun sandt, at søvn har indflydelse på vores forhold, vores forhold kan også påvirke vores søvn.

 😴 Hvis vi kæmper med vores kære, står over for forskelsbehandling eller føler os afvist, vil vores søvn sandsynligvis blive værre.

 😴 Det betyder, at søvnproblemer kan blive en vane, hvor sociale problemer forårsager dårlig søvn og modsat.

Heldigvis kan vi bryde den cyklus ved at få nok søvn regelmæssigt.

Når alt kommer til alt kunne vi alle bruge mennesker i vores liv, der er bedre udhvilede og som et resultat mere villige til at vise nærvær og medfølelse.

 

🤩 Derfor er du idag inviteret til at gøre noget ved din søvn.

 

Vil du sove bedre?

Men du vil gerne finde den løsning som passer lige til dig. Den er her.

Kæmpe palet af mange forskellige løsninger præsenteres i dette Online kursus - Sådan sover du bedre

Læs mere her >>> Sådan sover du bedre <<<

 

De bedste hilsner
Fra Din Coach

Alicia Raff