Malene Dollerup

Sundhedsnørd Malene Dollerup

Direktør for Foodprepperklubben.dk

Sundhedsnørden fortæller om Energi-glad-mad

Jeg ved det godt - du vil egentlig gerne spise lidt sundere, men det er såååå svært at finde energien til det.

Du ved også godt, at du ville få lidt mere energi, hvis du fik luget ud i det værste, og spist lidt sundere, ikk!

Jeg hører det igen og igen.

Både: “Jeg har fået en helt anden energi, efter jeg fik liget ud i sukkervanerne og oppet grøntsagerne”

og:

“Jeg har simpelthen ikke energi, til at spise sundere”.

Nu bliver det mørkere og mørkere, og energien falder endnu mere.

SO - what to do?

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan snige lidt nemme grøntsager ind.

Og hvordan vi kan begrænse sukkeret lidt.

Til en start..

Er du med på den?

Små skridt.

Din morgenmad - hvordan ser den ud lige nu?

Ideelt set, skal den indeholde protein og fedt nok til, at du kan holde dig mæt i indtil frokost.

Gør den det?

Fedt og protein sørger også for at de blodsukker er stabilt. Dit energiniveau og hvor stabilt dit blodsukker, hænger tæt sammen!

Grønt -  grønt - grønt

Hvis du allerede har styr på det med protein og fedt til din morgenmad, er næste lille skridt, at sørge for at morgenmåltidet indeholder lidt grønt.

De 600 g grønt og frugt der anbefales som MINIMUM er svære at nå op på, hvis der ikke er grønt til alle måltiderne.

Og på den lange bane, vil tilstrækkeligt grønt hæve dit energiniveau.

(Og mindske din trang til sukker!)

Grøntsager til morgenmad? Hvad taler du om, Malene? Det magter jeg ikke…

Lad os lige lege med tanken. Det skulle jo gerne være så nemt, at du tænker: “Okay, no problemos”.

  • Hvad med en håndfuld cherrytomater?
  • En ½ avocado?
  • En kvart agurk?
  • Peberfrugt i ringe? (Evt skåret aftenen før)

Du kan også blende en banan med frossen spinat og lidt havregryn og vand. Og drikke en skøn sød grøn drik til din morgenmad!

Er der bare en af ideerne ovenfor du kan overskue?

Yes! Så er du på vej til mere energi.

Sundhedssnørd Malene siger

600 gram grøntsager

Eftermiddags-krisen

Går det godt med sund mad og overskud indtil engang hen på eftermiddagen?

Er det her du falder i kage-søde-sager-hullet?

Du er ikke alene!

Og jeg ved godt, at du slet ikke har overskud til, at gøre noget sundt på det tidspunkt.

Der må altså en lille smule planlægning og beslutningskraft til her.

Lad os først blive enige om, at turen i søde-sager-hullet måske midlertidigt forhøjer din energi, men efterfølgende daler den yderligere og din appetit stiger.

Og lad os så se, på den beslutning!

Det skal være DIN beslutning, så den virker for dig.

  • -Når du træffer beslutningen i god tid i forvejen, beslutter du med din udviklede hjerne.
  • -Når du kaster dig lige i søde-sager-hullet, vælger du med din primitive hjerne.

Så nu beslutter du med den udviklede del af din hjerne, hvad der skal ske i morgen eftermiddag når du bliver træt.

(Og alle de andre eftermiddage, hvor det samme sker).

  • Måske beslutter du, der skal være plads til fredagskage med kollegerne, men alle de andre dage er det nul sukker.
  • Måske beslutter du nul sukker om eftermiddagen.
  • Måske beslutter du noget helt andet..

Det er op til dig! Bare beslut og stå fast (Respekter dig selv!)

1. - Så til planlægningen

Hvad skal der så ske om eftermiddagen når krisen kommer?

Måske skal du lave en lille brainstorm her?

2. - Et par ideer til løsninger

De fysiske:

En lille gåtur

En lur på sofaen

Meditere

Energi-mad:

En smoothie - gerne med både grønt og frugt

En gulerodsråkost med forkælelse

3. - Energimad

Hvis du vælger energimad, så tilbered den på forhånd. Lav gulerodssalaten eller smoothien på forhånd og hav den i køleskabet eller tag dem med på arbejde (evt i en termokande).

Følg planen et par dage og mærk hvad der sker med din energi.

Jeg tør godt vædde på, at du kan mærke den bliver bedre!

Kærlig hilsen

 

Malene fra Paleolivet /Foodprepperklubben.dk

 

Lidt om mig: Jeg er sundhedsnørd med fokus på det hverdagsvenlige, lifecoach og direktør for foodprepperklubben.dk. Jeg elsker god mad, med masser af smag og grøntsager. Hvis du synes kampen mod sukkeret er hård, så hent guiden med de 10 anti-sukker-strategier her

Vil du vide mere om RaffCoaching så kan vi blive venner