overskud

3 næsten ukendte faktorer

Der kan påvirke dit humør og overskud

I dag vil jeg dele de 3 ting, som du i bund og grund skal have styr på, fordi de påvirker dit humør og overskud helt vildt meget.

Men først lige nogle facts:

Søvn - Sol - smil

Fact 1: SØVN

10 - 15 procent af befolkningen lider af alvorlige og langvarige søvnproblemer. Der er imidlertid stor variation i hyppigheden, afhængigt af alder og køn.

De fleste har oplevet en nat med dårlig søvn. Hos enkelte er søvnproblemerne imidlertid til stede hver nat og resulterer i reduceret ydeevne om dagen.

Jo ældre man bliver, jo mere klager man over dårlig søvn.

Der er også langt flere kvinder end mænd med søvnproblemer. (Kønsforskellen har været omdiskuteret, og nogen mener, at mænd har lige så mange søvnproblemer, de er bare ikke så gode til at indrømme det.)

Fact 2: Sollys

Sollyset er også godt for humøret. Det får niveauet af serotonin i hjernen til at stige. Serotonin er en slags lykkehormon, så når den friske luft gør os >>>glade i låget<<<, er der altså tale om ren biokemi. Folk, der arbejder udendørs, bliver sjældnere ramt af vinterdepression.

Så er der den mentale sundhed, der får et boost, når man vover sig udenfor, ikke mindst i dagslys. Selv på en gråvejrsdag vil sollyset fremme produktionen af D-vitamin, der bl.a. er vigtigt for knogler, tænder, muskler og det generelle energiniveau.

Fact 3: Smil - Smilet påvirker hjernen

Ved flere videnskabelige forsøg er det blevet påvist, at når vi smiler, aktiveres produktionen af endorfiner (lykkehormoner), og dermed startes en positiv spiral

– smiler du, føler du dig gladere, OG føler du dig gladere, er du mere tilbøjelig til at smile.

Når du bliver smilet til, reagerer hjernens spejlneuroner

– instinktivt genkender du smilet, og din hjerne sender besked til ansigtsmuskulaturen om at smile igen. BOM

Fact 3 B: Falske smil tæller også

”Men hvad så, hvis jeg bare har en mega lo… dag?!” kunne indvendingen være. Faktisk kan du ved viljens kraft VÆLGE at smile

– vende mundvigene opad

– og det vil stadigvæk øge din oplevelse af overskud og ro.

Hjernen genkender således ”bevægelsen” og imiterer følelsen.

Det er de 3S’er

Husk altid de 3S’er så får du højere humør og større overskud

Nu vil det være nemt for mig at sige, sørg for at:

 

  • Sove 8-10 timer hver nat
  • Vær udendørs i sollys x antal timer
  • Smil for hulen da

 

Det er også rigtigt, det kan jeg godt finde på at skrive (og har også lige gjort).

 

Vil du gerne vide og have hjælp til at komme i gang?

Så læs det næste blog indlæg: 5 simple steps til bedre humør og større overskud.

Brug for hjælp i et fællesskab?

 

Hvis du vil tage processen fra læring til håndtering af din måske lidt triste hverdag, er der hjælp at finde i forløbet

”Fra grå og trist hverdag til Powerkvinde” læs mere HER

Jeg vil gerne give dig mere hjælp på din vej.

Skal vi være venner så find RaffCoaching her og NU ...

Her under er de sidste 4 indlæg