Meditation

10 facts om at meditere

Det hele samlet i en 3 i 1 meditations bonus - hold øje længere nede

For de fleste af os vil bare en af fordelene være mere end grund nok til at meditere.

 

Facts 1. - Fordele ved meditation

Meditation er noget som vi danskere har snakket om i rigtig mange år efterhånden. Det er nærmest blevet til en trend og en måde at leve på for mange af os.

Hvad er meditation egentlig for en størrelse og, hvad er fordelene ved at “søge ind i sig selv”? Det er blandt andet noget af det jeg vil prøve at besvare.

 

Facts 2. - Hvorfor meditere?

Med meditation vil du bl.a. opnå større ro og mindre stress, og det er grunden til, at du bør meditere. Stress er et stort problem i samfundet – i 2010 følte over 12% af den danske befolkning sig stresset i hverdagen – og måske er det netop derfor at så mange er begyndt at dyrke meditation.

 

Facts 3. - Hvad er meditation?

Meditation er en tilstand, der opstår når tanker og følelser falder til ro og du opnår kontakt til dit nærvær i nuet. Det er et selvstudium, hvor du observerer dig selv.

 

Facts 4. - Hvordan mediterer man?

Det meste af tiden flyver dine tanker omkring og bevidstheden svinger fra emne til emne. Meditation handler om at fokusere på noget bestemt og samle tankerne – eller få tankerne til at forsvinde for en stund. Du kan f.eks. fokusere på dit åndedrag, én kropsdel eller visualiserer et indre billede.

 

Facts 5. - Energi i nuet

Når du meditere tænker du ikke på hverken fortid eller fremtid – det fjerner nemlig energien fra nuet. Meditation er en tilstand der handler om at komme tilbage, til en tilstand det er naturligt at være i. Som eksempel kan bruges børn der leger og er glade – de er i en naturlig tilstand. Det er meditation i det øjeblik man bliver opmærksom på tilstanden.

For de fleste af os vil bare en af fordelene være mere end grund nok til at meditere.

 

Facts 6. - Fordele ved meditation

Du bør meditere, fordi:

Det mindsker stress. Meditation skaber en pause i hverdagen. Pausen er et pusterum fra de mange tanker som hele tiden foregår i vores hoved, og det giver ro og ny energi med en sådan pause. Meditation kan bruges til både bekæmpelse og forebyggelse af stress.

 

Facts 7. - Du opnår større indre ro.

Du får større opmærksomhed og koncentration. Gennem meditation bliver du bedre til at koncentrere dig om at være til stede. Du bliver mere opmærksom på dig selv og din krop, og bedre til at mærke hvordan du har det.

 

Facts 8. - Du bliver bedre til at være til stede i nuet.

Det giver dig mange sundhedsmæssige fordele. Undersøgelser har vist at meditation bl.a. giver lavere blodtryk, hjertefrekvens og kolesterol.

 

Facts 9. - Tid til dig selv

Med meditation kan du tage en lille pause, hvor du kun skal tænke på dig selv. Meditation kan laves når og hvor du vil, og det kan derfor passe ind i de flestes hverdag. Derudover tager det ikke så lang tid, som mange tror. En session behøver ikke tage mere end 10-15 minutter for at have en effekt. Hvilket betyder at ALLE har tid til at meditere i løbet af en dag.

 

Facts 10. - Gode vaner

Meditation er en form for hjernefitness og træner hjernen til at blive glad, tilfreds og rolig. For at virkningen skal være langtidsholdbar kræves det at du meditere regelmæssigt eller dagligt. Gør det til en vane at give dig selv en daglig pause, hvor du beroliger sindet og afstresser kroppen med meditation – du vil hurtigt opleve en positiv effekt på både krop og sind.

Evnen til virkelig at nå dybt ind i dig selv, kommer dog ikke over natten. Det kræver en lille smule træning før du for alvor opnår en mærkbar effekt.

Du kan finde gratis inspiration på:

E-reolen & Biblioteket

Der er også mange muligheder på YouTube.

Du kan prøve at bruge søgeordet: meditation, meditere eller mindful.

Her vil du få mulighed for at afprøve en masse forskellige måder at meditere på.

På den måde finde din helt egen stil.