Frygt og sabotage

Din frygt kan sabotere dig

På bare 7 min kan du få et mere nuanceret forhold til frygt.

Er det her dig og dine følelser?

Ingen følelse har så mange u-udlevede drømme, forliste relationer, usundt (arbejds) liv på samvittigheden, som frygten har.

Frygt gør dig bekymrede, vrede, ængstelige og bange.

Frygt saboterer, bremser, afslutter, forstyrrer og blokerer for dine ønsker og drømme. Men det er ikke frygten, der står i vejen. Det er dit forhold til din frygt. Dine manglende evne til at lede den, så den ikke bliver til angst, stress og det, der er meget værre.

Du skal ikke overgive dig til din frygt, men du skal heller ikke prøve at komme uden om den eller af med den. Du skal lære at være med den. Forstå den og bruge den til at opløse det, der blokerer dig, så du kan leve og udleve det, du gerne vil opleve og gøre.

Bliv ven med din frygt

Når du bliver ven med din frygt og kærligt omfavner din frygten, rummer du også hele dig.

Er du lidt i vildrede med hvad det er jeg mener, så prøv at forestille dig:
"at du står over for din bedste ven, partner eller nært familie medlem og giver denne person et kærlig, ærlig og inderligt knus".
Denne overbærenhed og forståelse kan du overføres til dig selv og den måde du ser på din frygt.

Der er mange typer af frygt.

Her er bare en lille liste. Som alle starter med frygt for:

  • at blive afvist, elske, fejle, miste, konflikter, succes og vrede
  • at mærke ubehag
  • at sige sandheden
  • at slippe kontrollen
  • at sætte grænser
  • at træffe forkerte beslutninger
  • at have det bedre end andre
  • at være: (for) smuk, afhængig, alene (og ensom), bedømt, for meget, svag og til besvær
  • hvad andre tænker
  • ikke at være god nok
  • Og endnu flere til

Den betydning du giver frygten

Det er ikke frygten i sig selv, der er farlig. Det er hvad, du får den til at betyde for dig og andre, der forgifter og forvrænger din virkelighed, så du føler, at du skal gøre og sige noget andet, end det du egentlig vil.

Den "ikke styrede" frygt, den styrer dig. Værst af alt splitter den dig ad indeni. For kan du ikke rumme dine bange følelser, er du nødt til at skubbe dem væk.

Du kritiserer i stedet dig selv for at være bange, bidder tænderne sammen og knokler noget mere fremfor at sige fra, gør vores frygt forkert og kalder den måske svag og ynkelig. Du nægter at identificere dig med den bange del af dig selv.

Stop med at dømme, beskylde og skamme din frygt ud. I stedet for at forhandle med den, bekymre dig og lade den styre og forpurre dine tanker og handlinger, kan du vælge at se på den, som det den er.  Din indre beskytter. En afgørende del af din psyke, som rejser sig i kærlighed og omsorg, så snart du er udfordret.

5 eksempler på frygt

Frygt kommer i mange former. Her er 5 eksempler, jeg er stødt på i mit virke som coach.

  • Når vi møder kærligheden og bliver bange for at miste den igen, er det dét, frygten siger (ikke, at vi skal lukke af og passe på os selv ved at vise mindre, end vi er).
  • Når chefen beder om mere, end vi kan magte, er det dét frygten siger (ikke, at vi skal bide tænderne sammen og overskride vores egne grænser).
  • Når vi bliver bekymrede for om vores børn får et godt liv, er det dét frygten siger (ikke at vi skal styre og kontrollere deres valg).
  • Når vi ikke rækker ud, fordi vi ikke vil afvises, er det dét frygten siger (ikke at vi skal lade være og dermed afvise os selv).
  • Når vi bliver i et job, vi ikke trives i, fordi uvisheden er skræmmende, er det dét frygten siger (ikke at vi skal blive siddende på kogepladen og håbe på det bedste)

Lige dér svigter du dig selv. Igen og igen. Dag efter dag.

Du flygter fra frygten og dig selv. I stedet for at afvæbne den og blive i dig selv.

Handlings-mulighederne vokser markant:

Du har tendens til at fortolke frygten og handle i affekt, fordi du ikke bryder dig om ubehaget, frygten giver dig. I stedet for at rumme ubehaget. Lige dér svigter du dig selv. Igen og igen. Dag efter dag. Du flygter fra frygten og dig selv. I stedet for at afvæbne den og blive i dig selv.

Kan du i stedet stoppe op og du kan tage frygten bogstaveligt og agere derfra og behøver ikke at give køb på din trivsel, grænser, bristede længsler, drømme og helbred. Din frihed og handlings-muligheder vokser markant, når du tager ansvar for din frygt.

Derfor har du meget at vinde, ved at lære at lede din frygt fremfor at lade den lede dig.

3 forslag til at komme videre

Er du "Klar til forandring"

E-bog: "Glad i låget 24/7"

Du er velkommen til at downloade E-bogen.

Den vil hjælpe dig til flere glade stunder >>HER<<

E-bogen er nem og lige til at læse. Du vil snart modtage den i din indbakke.

Fremover vil du også modtage andet spændende læsning fra RaffCoaching.

Jeg har brug for din hjælp "NU"

Jeg hjælper dig også meget gerne videre med din udfordring. Du er altid meget velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale, her vil jeg komme med min hjælp og plan for at nå dit mål.

Klik og udfyld kontakt formularen. ✔️

Jeg ringer til dig inden for 24 timer

PowerKvinder online forløb

Kender du det er?

  • Du ved der må være mere i livet end det her, men har svært ved at finde energien til det.
  • Alt for tit møder du en af de her følelser: tomhed, træthed, ked af det, frustreret, ondt i maven, det hele er gråt, ikke noget at glæde sig over.

Læs mere om forløbet >>> HER <<<

De bedste hilsner fra Din Coach Alicia Raff

Lidt om mig:

Jeg er erhvervs og livsstils -Coach med fokus på dit hverdags liv og dine udfordringer. Jeg sætter din trivsel højt og tager udgangs punkt i det unikke menneske. Jeg elsker og næreres af kvinder som udvikler sig og bliver den bedste udgave af sig selv.

Vil du vide mere om RaffCoaching så kan vi blive venner

Her under er de sidste 4 indlæg