Genvinde din motivation

Genvind din motivation

Kender du følelsen af at miste motivationen eller slet ikke at kunne finde den til at begynde med?

Du har måske for lang tid siden lavet en aftale med dig selv om at nå et bestemt mål. Hvad enten det var at skære nogle minutter af din løbetid, tabe dig før sommerferien, eller spare nok sammen til udbetalingen på et parcelhus.

Gang på gang ender det med at den ekspresrute, du oprindeligt valgte som vejen til at nå dit mål, viste sig at blive lang, snørklet og fyldt med overspringshandlinger og tilsidesættelser.

Løbetiden rykker sig ikke, du endte med at vælge badedragten frem for bikinien og du bor stadig i den samme lille toværelses på 5. sal, du svor du vil være ude af inden året var omme.

Vi vil have det hele, men kunne vi selv vælge, skulle det helst ske uden at lægge for meget arbejde i det.

For det er målet der tæller og ikke vejen dertil.

Det er ikke fordi du er dovne.

Det er tydeligvis heller ikke fordi du ikke vil eller har lyst, for selvom dit forsøg slår fejl, så bliver du ved med at sætte det samme mål gang på gang.

Det er simpelthen fordi vi ikke er motiveret nok.

Du kan som mennesker opnå de mest utrolige ting hvis du bare er motiveret nok, men nogle gange kan det virke næsten umuligt at genvinde eller finde den frem. Og når den så endelig er der, så kan den uden varsel forsvinde, selv hvis du blot kort varig mister fokus.

Ofte kan det at bevare motivationen virke mere fjernt end selve målet.

genvinde din motivation

Trin 1. – Skriv det du gerne vil opnå de næste 5 år

Det er en fordel at se så langt frem i dit liv. Vi går ofte og ser lige ned i vores sko i stedet for frem til horisonten. Listen skal ikke være prioriteret, skriv alt det du gerne vil opnå. Gerne både i din karriere men primært som person, lad være med at begrænse dig selv. 

Forestil dig at du kan alt og, om nødvendig, er uovervindelig. Ingen mål er for store eller små og du må sætte ligeså mange på som du har lyst. Du har bestemt dig for at genvinde lysten og livet, måske end da fine mere energi, overskud og styrken tilbage i dit liv.

Det vigtigste er, at det rent faktisk er noget du virkelig vil.

Skriv din liste og giv dig tid til at få det hele med.

genvinde din motivation

Trin 2. – Vælg hvad der er vigtigst

Liste ligger nu foran dig på bordet. Forestil dig nu, at du kun har 30 dage tilbage at leve i.

Det kan lyde lidt makabert og dystert, men formålet er at tvinge dig til at tage en beslutning, om hvilket af dine punkter, du vil have krydset af, hvis du bare skulle nå ét eneste af dem. 

Hvad er det vigtigste for dig lige her og nu, som du kan nå på 30 dage?

genvinde din motivation

Trin 3. – Definer dit mål

Når du har valgt hvilken ting fra din list, der er vigtigst for dig, så skal du forvandle det til et mål.

Det gør du ved at formulere det til noget skarpt og præcist. Et mål skal være målbart. Hvis det du valgte, var at du gerne ville tabe dig, så skal du nu definere hvor meget. Er dit ønske at være mere social, så definér over for dig selv hvad det indebærer.

Du må, for øvelsens skyld, acceptere det højeste niveau du kan nå på 30 dage.

Skriv dit færdige mål, øverst på et blankt stykke papir.

genvinde din motivation

Trin 4. – Fordele og ulemper

Fordele og ulemper, er en simpel måde at anskueliggøre dit mål i sin helhed. Alt lige fra de små ting her og nu, til de større på lang sigt. Da de fleste af os sætter mål der gør os godt, får du nok svært ved at finde særlig mange ulemper, men det er helt okay.

Skriv din fordele og ulemper-liste på papiret lige under dit mål.

genvinde din motivation

Trin 5. – Læg en plan.

Det kan variere meget, afhængigt af dit mål, hvordan du skal gribe det an, men uanset hvad er det nødvendigt at lægge en plan så du kommer rigtigt fra start. 

Er dit mål at tabe dig 5 kg, kan planen være at ændre dine kostvaner og snuppe en ekstra træningsdag ugentligt. Jo mere præcist, du laver din plan, desto mere har du at støtte dig til når du skal iværksætte den.

For at genvinde dit liv og dit mål anbefaler jeg at du som minimum deler din plan ned til delmål pr. uge.

Har du ingen idé om hvordan du skal gribe det an, kan din indledende plan være at få hjælp til at lave et motiverende mål og genvinde dig.

genvinde din motivation

Trin 6. – Boost din motivation

Du har nu ét mål.

Du forstår hvorfor du bør forfølge dit mål.

Du har en plan.

Og du har 30 dage til at nå det! Intet kan gå galt…

Eller hvad?

For der var jo lige dét der med at fastholde motivationen. Indtil nu har du nok siddet med iver og lyst, mens du drømte om mål og lavede lister og planer. Men grunden til du har læst med så langt er fordi din erfaring siger dig den iver ikke altid holder ved.

Det er her du skal minde dig selv om hvorfor det er du gør som du gør.

Dit papir, med dit mål og din ”fordel og ulemper” liste, er din booster.

Boosteren

Hver eneste morgen, skal du læse dit mål og din liste med fordele og ulemper, højt for dig selv.

Hæng den evt. på badeværelsesspejlet eller indersiden af din hoveddør, så du ikke kan undgå den inden du begynder din dag.

Det er vigtigt du gør det konsekvent hver morgen.

Boosteren vil hjælpe dig til at fastholde dit drive og holde dig målrettet. Har du en dårlig dag, hvor du mærker den tunge modstand indefra, så læs den igen på jobbet, i skolen eller før du skal ud at træne. Det er en god idé at have boosteren liggende på mobilen.

Det lyder simpelt, men min erfaring har vist mig at det oftest er de mest simple løsninger, der viser sig at være de mest effektive.

Nu er 30 dage en overskuelig tid og derfor er de fleste mål, som kan nås her indenfor, også af overskuelig størrelse. Dette blogindlæg ” 6 trin til at genvinde din motivation” er ment som en god begyndelse og løft.

Ved at holde ved din målsætning og nå til vejs ende, så får du forhåbentligt blod på tanden til at turde tage skridtet mod større drømme. Teknikken kan dog stadig bruges uanset hvor store mål du sætter.

Genvinde din motivation - brug en livline 🙂

Hvor lang tid tager det, at genvinde min motivation?
Og hvad koster det?

Det vil jeg gerne fortælle dig om.

Ligesom jeg gerne vil hjælpe dig, med at blive helt klar omkring hvilke specifikke udfordringer, der står i vejen for dit mål. 

Og hvordan “motivationen og troen på dig selv” kan hjælpe dig, med at nå dit mål.

Hvis du vil give mig en time af din tid, så giver jeg dig de svar du ønsker dig.

 

Du kan skrive dig op til en gratis 📞 afklarings-samtale her (telefon):

RaffCoaching.dk/ansøg

 

Så giver du dig selv chancen for at mærke, om jeg er den rette coach og livline for dig!*

(*Det er vigtigt! Jeg gik i en folkeskole hvor jeg ikke blev hørt og set. Jeg ville ønske, der havde været noget som hed afklarings-samtaler inden jeg begyndte i den skole, vi matchede slet ikke.  Jeg måtte skifte skole undervejs)

 

De bedste hilsner
Fra Din Coach

Alicia Raff

💚 Fremtid med mening 💚